top of page

המשך קריאה

ערבות ביצוע לפרוייקט תמא 38

תוכנית מתאר ארצית 38, הידועה בכינויה תמ"א 38 התחילה כיוזמה לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה, מאפשרת לבעלי דירות ברחבי הארץ ובמיוחד במרכז לחזק את המבנה הקיים, תוך הוספת מרפסות, חדר ממ"ד, מעליות ותוספות נוספות כגון תשתיות מים וביוב, ללא כל עלות מצדם. היזמים "מקבלים" מאת נציגות הדיירים זכות לבניית דירות חדשות ומכירתן בתמורה למימון הפרויקט.

עם זאת, תחום תמא 38 הינו תחום מורכב: לעיתים עלויות הבינוי עולות על המתוכנן, אורכות זמן ארוך מהמתוכנן, והפרויקט שהחל בשיתוף פעולה עם פוטנציאל רווח עבור הצדדים השונים הופך לבלתי רווחי עבור היזם. בעלי הדירות בפרוייקט תמ"א 38 שהחל אך לא הסתיים עשויים למצוא עצמם עם בניין ש"נתקע" במהלך השיפוץ, ללא יכולת לגור בו, ונאלצים להמשיך את העבודות בעזרת חברה קבלנית נוספת.

האם בעלי הדירות אכן תקועים ללא מוצא?

אם תהליך תכנון פרוייקט תמ"א 38 בוצע כהלכה, בסיוע ובליווי מפקח בניה מטעם הדיירים בעל ניסיון רלוונטי בתחום תמ"א 38 שעמד על זכויותיהם של בעלי הדירות, ימשיך ככל הנראה הפרוייקט עד לסיומו המוצלח גם במקרה של בעיות שעלולות לצוץ, כמו לדוגמא במצב בו היזם הפסיק את העבודות והשלמת הפרוייקט מתאפשרת על ידי חילוט ערבויות הביצוע שהפקיד היזם בידי הדיירים ובהמלצת מפקח הבניה ומנהל הפרויקט.

אילו ערבויות קיימות בשוק לסיום פרוייקט תמ"א 38 ?

בפרוייקט תמא 38 היזם מפקיד בידי בעלי הזכויות ערבויות ביצוע. גובה הערבות מחושב על פי שיווי הפרוייקט ומורכבותו, כאשר הערבות מופקדת במזומן בחשבון נאמנות לטובת בעלי הדירות, ומוחזקת בו עד לסיום העבודות בהצלחה. מעבר לערבות הביצוע ידאג מפקח הפרויקט מטעם הדייירים לדרוש ערבויות נוספות שנועדו להבטיח את קניינם של בעלי הדירות כנגד דרישות כגון מיסים, שכ"ד וכיוב'. ערבויות אלו נוספות לערבויות הביצוע שמטרתה כאמור לוודא שבכוחם של הדיירים להביא את פרויקט התמא 38 לכדי סיום מוצלח.

הבניין נראה מצויין? מפקח בניה מטעם הדיירים ישמור על האינטרס שלכם

גם לאחר שהסתיימו עבודות השיפוץ, והבניין נראה מבחינה חיצונית חדש לחלוטין, עדיין לא הסתיים ההסכם בין הדיירים ליזם או הקבלן המבצע את העבודות. לעתים בניין שנראה כאילו זה עתה נבנה עשוי לכלול ליקויי בנייה חמורים או בעיות תשתית שאינן נראות לעין בתחילה, ומופיעות חודשיים-שלושה לאחר סיום הבנייה ועל כן נדרשת ערבות בדק. כאן בדיוק נכנס לתמונה מפקח הפרויקט מטעם הדיירים שיוודא שהבניין שלכם עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. כאן גם נכנסת לתמונה ערבות הבדק.

ערבות בדק היא ערבות בנקאית נוספת המיועדת לאפשר לדיירים לממן בדיקה ותיקון ליקויים בטיב הבנייה. ערבות בדק עומדת במרבית המקרים על מחצית מערבות הביצוע, ותקפה לתקופה בת כשנה. כך גם במקרה בו התגלו ליקויים מספר חודשים לאחר סיום הבנייה – היזם יהיה עדיין מחויב לתקנם.

גידי הוד – פיקוח בניה תמ"א 38 פינוי בינוי בע"מ – מתמחה במתן שירותי פיקוח בניה מטעם הדיירים בפרויקטי תמא 38 פינוי בינוי התחדשות עירונית. החברה מלווה את נציגות הדיירים כבר משלב יזום הפרויקט אל מול היזם והמתכנן. הפיקוח מתבצע בצורה קפדנית על מנת להבטיח שהדיירים ובעלי הזכויות יקבלו את המקסימום האפשרי מבחינתם.

מוזמנים ליצור איתנו קשר לקבלת פרטים על שירותי פיקוח הבניה מטעם הדיירים או מקסימום תמא שאנו מעניקים ללקוחותינו


bottom of page