top of page

המשך קריאה

תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בפרויקט פינוי בינוי


תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בפרויקט פינוי בינוי

פינוי בינוי הוא אחד התצורות המקובלות בישראל לביצוע התחדשות עירונית. בעוד שתוכניות תמ"א 38 חיזוק והריסה שלטו בשוק ללא עוררין בעשר השנים האחרונות, החלו הרשויות ודיירים רבים להעדיף פרויקטי פינוי בינוי שלהם יתרונות יחסיים גדולים, בעיקר בהיבטי תכנון הסביבה, תחבורה ואזורי המחיה המשותפים, המושפעים רבות מתהליכי ההתחדשות העירונית שבגדרם גדלה משמעותית כמות התושבים בכל אזור.

פרויקט פינוי בינוי הוא תהליך מורכב מאד שאורך מספר שנים. מורכבותו של פרויקט פינוי בינוי בנויה משלושה אלמנטים מרכזיים:

  1. מורכבות מקצועית / תכנונית / הנדסית של פרויקט פינוי בינוי

  2. מורכבות פסיכולוגית בעיקר בצד הדיירים ובעלי הדירות

  3. מורכבות מסחרית / כלכלית של פרויקט פינוי בינוי

על מנת שפרויקט פינוי בינוי יצליח חייבים להתקיים בו, כבר מהשלבים הראשוניים ביותר, מספר תהליכים שיבטיחו שכל אספקט של הפרויקט, מהתכנון ההנדסי, דרך האלמנטים המסחריים כלכליים ועד לחששות הטבעיים של חלק מבעלי הדירות בפרויקט יקבלו את המענה המקצועי והטוב ביותר.

תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בשלב בחינת המפרט הטכני לדירות ולבניינים בפרויקט פינוי בינוי

המפרטים הם חלק בלתי נפרד מההסכם ההתקשרות מול יזם בפרויקט פינוי בינוי, והם אלה המגדירים למעשה את תכולת הפרויקט החל מפרמטרים פנים דירתיים כגון סוג הריצוף, הברזים או מיזוג האוויר שיותקנו בדירה ועד לשאלות מאקרו לגבי הבניין בכללותו לרבות בנושאי מערכות כיבוי אש, מערכות סולאריות ומעליות.

מטבע הדברים למפרטים השפעה מכרעת על איכות חייהם של הדיירים בבניין החדש שיבנה במסגרת פרויקט פינוי בינוי, הן ברמת המפרטים הדירתיים והן ברמת המפרט הכללי לבניין – שיכול להשפיע במידה רבה על הוצאות התחזוקה ועלויות אחזקת הבנין בשנים לבוא.

תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בשלב המפרטים הוא לוודא כי המפרט המוצע לדיירים על ידי היזם בפרויקט הינו האופטימלי והמיטבי ביותר, כזה שיתאים לפרויקט ולסביבה בה הוא נבנה וישרת את צרכיהם, יקח בחשבון שיקולים רחבים כגון אקוסטיקה, תנאים טרמיים, מרחב סביבתי וכדומה ויבטיח שעלויות התחזוקה של הבניין בעתיד תהיינה נמוכות וסבירות

תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בשלב תהליך התכנון / תב"ע / רישוי של פרויקט פינוי בינוי

שלב התכנון של פרויקט פינוי בינוי וקבלת ההיתרים הנדרשים לשם הוצאתו מהכוח אל הפועל הוא תהליך מקצועי ארוך ולעיתים מתיש. מעבר לאתגרים ההנדסיים והתכנוניים הגלומים בפרויקט פינוי בינוי עלולה העבודה מול רשויות התכנון והבניה ברשות המקומית להיות מלווה בקשיים בירוקרטיים ופרוצדורליים שונים.

שלב זה של התהליך כמעט ואינו דורש את מעורבותם של הדיירים או של נציגות הדיירים בפרויקט פינוי בינוי ועל כן בפרויקטים רבים נוצר מעין נתק בין החברה היזמית של הפרויקט לבין בעלי הדירות. נתק שכזה מביא בתורו מתחים, אי וודאות וחששות מיותרים.

אנו בחברת גידי הוד תופסים את תפקידנו כמפקחי בניה מטעם הדיירים כחוליה המקשרת בין הדיירים ובעלי הדירות לבין "שאר העולם" – היזם, המתכננים, בעלי המקצוע השונים, הרשויות וכדומה. לפיכך בשלבי התכנון הגשת תב"ע וקבלת ההיתרים אנו דואגים לפקח על עבודת היזם, לקיים פגישות עם גורמים רלוונטיים שבכוחם לקדם את התהליך ומעל לכל – לדווח באופן שקוף ורציף לנציגות הדיירים על התקדמות הפרויקט.

תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בשלב שינויי דיירים בפרויקט פינוי בינוי

הגיע היום המיוחל שבו תוכניות הפרויקט אושרו והתכנון מקבל תוקף של הוועדה המקומית. זוהי נקודת ציון חשובה בפרויקט פינוי בינוי שמבשרת על כך שהעבודות בפועל יחלו בקרוב.

זוהי גם נקודת הזמן בה הדיירים נפגשים עם מתכנני הפרויקט ודנים בשינויי הדיירים, כל אחד בדירתו הוא.

כמפקחי בניה מטעם הדיירים בפרויקט פינוי בינוי אנו מלווים את הדיירים בשלב שינויי דיירים ומוודאים שתקבלו את הליווי ההנדסי / תכנוני המתאים ואת המענה לשינויים שאתם מבקשים לבצע בדירתכם העתידית.

לכתבת ההמשך בנושא תפקידו של מפקח בניה מטעם הדיירים בפרויקט פינוי בינוי העוסק בתפקיד המפקח בשלבי פינוי הבניינים ובשלבי העבודה באתר לחצו על הקישור


bottom of page